Turvaistuimen osto-opas

turvaistuimen osto-opas2

Mikä turvaistuin omalle lapselle? Mikä turvaistuin on hyvä? Mikä turvaistuin on turvallinen? Miten ymmärtää turvaistuimista mitään? Tässä tekstissä on pyritty avaamaan turvaistuinmaailma kaikille.

Standardit ja määräykset:

Kaikissa turvaistuimissa on oltava ECE R44/04 -hyväksyntämerkintä osoituksena siitä, että turvaistuimet ovat standardin turvallisuusvaatimusten mukaiset. Tämä standardi tunnetaan yleisesti E-standardina.
http://www.britax.fi/britax-turvakeskus/maeaeraeykset/maeaeraeykset,-tekniset-tiedot-ja-standardit

Toukokuusta 2006 alkaen turvavöiden ja lasten turvajärjestelmien käyttäminen kaikissa ajoneuvoissa on ollut lailla säädettyä koko Euroopan alueella (direktiivi 2003/20/EY).
Suomessa lain mukaan alle 135 cm pitkien lasten on autolla matkustettaessa käytettävä heidän painonsa mukaan määräytyvää turvalaitetta. Turvalaitteiden käytön on todettu parantavan merkittävästi lasten liikenneturvallisuutta. Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135 cm, on käytettävä lapsen painon mukaan määräytyvää lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. (www.liikenneturva.fi 31.1.2013)
 

 

0-3-4-vuotiaat Turvallisin tapa matkustaa on selkämenosuuntaan, miksi?

Päähän ja niskaan kohdistuvat voimat ovat selkeästi matalampia selkämenosuuntaan matkustettaessa. Ikärajoitus perustuu pitkälti pään painosta suhteessa koko lapsen painoon. Pienen lapsen pää on painava ja niskalihakset kehittyvät kokoajan vahvemmiksi. Etutörmäystilanteet ovat tutkitusti kovimpia. Pahimmat vaaratilanteet tulevat ehdottomasti useimmiten etusektorista. Törmäystilanteessa selkä menosuuntaan matkustettaessa voimat jakautuvat suuremmalle alueelle lapsen kehoa. Niska, hartiat, sisäelimet ja pää ovat paremmin suojattuja selkämenosuuntaan matkustettaessa ja vakavien vammojen ja kuoleman riski vähenee merkittävästi.
Koko maailmassa kaikki vastasyntyneet matkustavat selkämenosuuntaan kaukalossa. Näin ei olisi jos se ei olisi pienelle paras tapa matkustaa.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php

 

Testimaailma

Plus test
Ruotsin oma vapaaehtoinen standardi / hyväksyntä. Plus test on korvannut Ruotsin T-Standardin. T-standardi samoin kuin Plustest ovat mitanneet E-Standardia tiukemmin päähän ja niskaan kohdistuvia voimia. Plustest myönnetään ainoastaan selkämenosuuntaan istuimille. Ruotsin turvaistuinekspertin mukaan mitkään kasvot menosuuntaan istuimet eivät läpäise Plus testin asettamia raja-arvoja päähän ja niskaan kohdistuvien voimien osalta joka on n. 1200N (n. 120kg).

Eurotest
Eurotest-turvaistuintestit ovat eurooppalaisten auto- ja kuluttajaviranomaisten toteuttamia. Suomesta mukana ovat autoliitto ja kuluttajavirasto. Eurotestissä turvaistuimia pyritään laittamaan paremmuusjärjestykseen. Eurotestissä mitataan päähän ja niskaan kohdistuvia voimia hiukan E-standardia tiukemmin.
Turvaistuimissa arvostellaan turvallisuutta, istuin- ja käyttömukavuutta sekä kemikaalikuormitusta. Heikko, välttävä, tyydyttävä, hyvä ja erinomainen.

www.autoliitto.fi, Turvaistuintesti syksy 2012 tulostaulukko

http://www.autoliitto.fi, Turvaistuintesti syksy 2012 tulostaulukko

Taulukosta näkee, että testi asettaa turvallisuuden ja istuin- ja käyttömukavuuden samalle linjalle, eli maailman turvallisin turvaistuin saisi korkeintaan arvosanan heikko, mikäli käyttömukavuus olisi arvosanaltaan heikko. (www.autoliitto.fi 31.1.2013)

 

Miksi kasvot menosuuntaan pärjäävät paremmin Eurotesteissä kuin selkämenosuuntaan istuimet?

Suuri syy tähän on nimenomaan se istuin- ja käyttömukavuuden tärkeys näiden testien arvostelussa. Mikäli turvaistuimessa ei ole isofix-kiinnitystä ja se on selkämenosuuntaan asennettava turvaistuin, käyttömukavuus on monesti välttävä tai tyydyttävä. Kuitenkin myös nämä turvaistuimet pärjäävät monesti erittäin hyvin turvallisuusosiossa.

Suorissa sivutörmäystilanteissa kasvot menosuuntaan isofix-turvaistuimet pärjäävät monesti paremmin kuin selkämenosuuntaan turvaistuimet. Tämä selittyy pitkälti sillä, että selkämenosuuntaan asennettu turvaistuin on painopisteeltään ja kiinnityspisteiltään eri kohdissa kuin muu auto. Eli kasvot menosuuntaan-turvaistuimen voi saada paremmin kiinni varsinkin isofixeillä, kun istuin saa enemmän tukea auton penkistä ja on kiinni auton rakenteissa olevissa isofix-kiinnikkeissä.

 

Kasvot menosuuntaan on Keski-Euroopassa ennemmin sääntö kuin poikkeus?

Totta, pohjoismaissa on aina oltu askeleita edellä keskieurooppalaisia lasten turvallisuudessa autossa, nimenomaan selkämenosuuntaan olevien penkkien kannalta. Tämän puolesta puhuu se, että tällä hetkellä selkämenosuuntaanvaihetta ollaan pidentämässä valmisteilla olevassa E-standardissa.

 

Onko Isofix turvallisempi?

Tähän vastaus ei ole aivan yksiselitteinen. Tavallaan Isofix on turvallisempi, koska väärinasentamisen riski vähenee huomattavasti. Lisäksi turvaistuin kiinnitettynä isofixeihin on auton rakenteissa kiinni, eikä esimerkiksi vöiden löysyys tai tiukkuus vaikuta turvallisuuteen.

Mutta kaikki isofixit eivät automaattisesti ole turvallisempia kuin istuimet ilman isofixiä.  Esimerkiksi kaukaloiden telakoissa on huikeita eroja. Myös keskivaiheen turvaistuimissa 9-18kg, ennen kaikkea selkämenosuuntaan asennetuissa istuimissa, ei voi verrata suoraan isofix-istuimia versus turvavyökiinnitteisiä istuimia.

Pääasia on, että istuimet kiinnitetään oikein. Suomessa meillä on erinomainen palvelu turvaistuinasiakkaille, asiakasta opastetaan niin paljon kuin hän itse haluaa. Sovitetaan turvaistuin autoon ja kokeillaan vaihtoehtoja sekä kiinnitetään vaikka samantien turvaistuin asiakkaalle. Näin ollen väärinasentamisen riski vähenee merkittävästi.

Turvatestien perusteella selkämenosuuntaan istuimet saavat erittäin hyviä turvallisuusarvosanoja myös vyökiinnityksellä. Kasvot menosuuntaan isofix on testien perusteella merkittävämmässä roolissa sekä 9-18kg että 15-36kg. Eli vastaus olisi ehkä kiteytetysti, kaukalossa ja kasvot menosuuntaan vaiheessa kyllä, selkämenosuuntaan 9-18kg siitä ei ole yksiselitteistä näyttöä, vielä.

 

Milloin valitaan kasvot menosuuntaan turvaistuin?

Joskus perheessä on sellainen tilanne, että selkämenosuuntaan ei toimi. Kyseessä voi olla lapsen matkapahoinvointi, erittäin pieni auto, tai jokin muu vastaava tilanne. Kasvot menosuuntaan voi olla järkevämpi vaihtoehto kokonaisuuden kannalta, kuin esimerkiksi kuskin huono ja liian ahdas asento.

 

Mitä jos jalat ovat koukussa?

Monesti varsinkin selkämenosuuntaan turvaistuimissa ja turvakaukaloissa kysytään tästä ja pohditaan sitä jalkojen asentoa. Myös aikuisen ajoasennossa on tärkeää, että nivelet auttavat matkustajan turvallisuutta mahdollisissa vaaratilanteissa. Esimerkiksi käsivarsissa ja jaloissa pitää olla vähän kulmaa, että raajat eivät pakotu ottamaan mahdollisia törmäyksiä suorana vastaan. Tähän viitaten on vaan hyvä, että jaloissa on pieni kulma. Monesti se lapsen jalkojen asento on ennemmin vanhempien silmissä epämukava, kuin miten lapsi sen käytännössä kokee. Mutta tässä asiassa kuten monessa muussa, se on niin lapsesta kiinni. Turvaistuimen tärkein tehtävä on kuitenkin suojella lapsen päätä ja kaularankaa.

 

Kuinka kauan turvakaukaloa kannattaa käyttää?

Kaukaloa kannattaa käyttää niin kauan kun lapsi siihen järkevästi mahtuu. Hyväksytty se on niin kauan kun lapsen paino pysyy asetettujen kilorajojen sisäpuolella ja lapsen takaraivo on istuimen selkänojan suojaama. Turvakaukalo suojaa parhaiten pientä lasta. Tietenkin kaukalon ollessa vanha tai muuten vähemmän turvallinen, ehkä voi siirtyä jo 6kk iässä selkämenosuuntaan turvaistuimeen.

 

Valjaiden oikea korkeus?

Selkä menosuuntaan turvavöiden tulee tulla suoraan olkapään kohdalta, tai vähän alta. Kasvot menosuuntaan tulee olla olkapäänkorkeudella tai vähän yli.

Kuva on britaxin facebook sivuilta syksy 2012

Kuva on britaxin facebook sivuilta syksy 2012

 

Milloin palkki-istuin on sopiva?

Palkki-istuin on sopiva silloin kun palkin yläreuna tulee rintalastan kohdalle. Turvaistuinvalmistajien mukaan palkki-istuin on paras silloin kun lapsi on siihen oikean kokoinen. Silloin lapsi istuu mukavimmin ja saa mahdollisimman suuren hyödyn turvaistuimen rakenteista myös sivutörmäystilanteissa. Eli välttämättä 9kg painava lapsi ei ole vielä tarpeeksi pitkä palkki-istuimeen. Silloin kannattaa esimerkiksi mennä kaukalossa vielä jonkin aikaa tai sitten ostaa välivaiheen turvaistuin. Tärkeintä on aina, että lapsi matkustaa sopivan kokoisessa turvaistuimessa.

 

Turvavyöistuin

Turvavyöistuin on tarkoitettu 15-36kg painoisille lapsille. Sitä ei kuitenkaan suositella alle kolmevuotiaille vaikka painoa olisikin tarpeeksi. Turvavyöistuimessa käytetään nimenmukaisesti auton omaa turvavyötä. Turvavyöistuimen rooli on ohjata turvavyö lapselle sopivaksi sekä antaa sivutörmäyssuojaa. Tässä kokoryhmässä Isofix-kiinnikkeiden käytöstä on testien perusteella merkittävä turvallisuushyöty. Lisäksi isofixkiinnitteiset turvavyöistuimet ovat myös tyhjinä kiinni isofix-kiinnikkeissä, mikä helpottaa ihan käytännössä lapsen asettamista turvaistuimeen ja lisää muiden matkustajien turvallisuutta törmäystilanteissa kun istuin ei ole irtonainen esine.